۲۰ توصیه برای ساده کردن زندگی

ریخت و پاش‌ها را مرتب کنید، وسایلی قدیمی را جمع کنید و استرس را کاهش دهید. تصور کنید ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح شنبه است ولی شما احساس می‌کنید ظهر است. این احساس به خاطر این است که شما می‌خواهید شبیه خانم‌های دیگر باشید. هزار تا کار را در یک برنامه زمانی کوتاه قرار داده‌اید. احتمالاً ماشین ظرفشوئی را خالی می‌کنید، تخت را مرتب می‌کنید، حمام را تمیز و جمع‌وجور می‌کنید، لباس‌ها را در ماشین لباس‌شوئی می‌اندازید، کیف مدرسه بچه‌ها را چک می‌کنید، صبحانه را روی میز می‌چینید، ۱۵ دقیقه روی دوچرخه ثابت ورزش می‌کنید. وقتی ساعت ۸ می‌شود، شما کاملاً خسته هستید در حالیکه تازه اول روز است.
آیا هیچ وقت آرزو کرده‌اید فرشته‌ای مهربان از راه برسد و به شما در این کارها کمک کند تا کمی زندگی‌تان ساده شود؟!
ما به شما قول نمی‌دهیم فرشته مهربان به سراغتان بفرستیم، اما راه‌هائی را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید کارهایتان را بازنگری کنید:
▪ برخی از کارها را شب قبل انجام دهید   
ناهار روز بعد را آماده کنید و لباس‌های خودتان و بچه‌ها را آماده کنید، سپس کارهای باقیمانده را روی کاغذ بنویسید و آن را جلو چشم مثلاً روی در کابینت بچسبانید تا هیچ چیز را فراموش نکنید. کت‌ها، کیف‌ها و کوله‌پشتی‌ها را نزدیک در بگذارید.  
اگر عادت داریدصبح‌ها چای‌ یا قهوه بنوشید، از قبل دستگاه را آماده کنید و لیوان‌تان را کنار آن بگذارید.
▪ محدودیت قایل شوید
اگر دیدید دائم در حال کلنجار رفتن با بچه‌ها هستید، برای اینکه کمی کارهایشان منظم شود، برای غذا‌ خوردن و رفتن به آشپزخانه زمان بگذارید یا قوانین محکمی وضع کنید و مواظب باشید تا همه به آن پایبند باشند. زمان را از پا در آورید.
▪ محکم کاری کنید
می‌توانید هر کاری را که باید انجام دهید نظیر نامه‌هائی که باید پست شوند، CD هائی که باید پس داده شوند، لیست خرید یا هر چیز دیگر را شب قبل در ماشین بگذراید تا صبح که با عجله بچه‌ها را به مدرسه می‌برید کاری را از قلم نیندازید.
▪ بچه‌ها را هم در کار شریک کنید
اگر خودتان به تنهائی تما کارها را انجام می‌دهید، بدانید که به فرزندان خود خیانت می‌کنید. بچه‌ها برای اینکه مسئولیت‌پذیر شوند نیاز دارند در کارها همکاری و مشارکت داشته باشند، پس برای سبک‌تر شدن کارهای خود برخی از آنها را به دوش بچه‌ها بگذارید؛ مثل شستن ظرف‌های صبحانه، بیرون گذاشتن زباله‌ها و جمع و جور کردن اتاق‌نشیمن.
▪ کارهایتان را اولویت‌بندی کنید
اگر کاری در درجه اول اولویت نیست، پس خودتان را برای انجامش به آب و آتش نزنید. می‌توان تمامی کارهای خسته کننده روزانه را اولویت‌بندی کرد. مثلاً در اورژانس بیمارستان هم بیماران به ترتیب وخامت حال معاینه می‌شوند. و این بستگی به نیاز بیمار دارد. پس شما هم می‌توانید به کارهایتان همین طور فکر کنید.
▪ تقویم خانوادگی درست کنید
ابتدا مسئولیت را تقسیم کنید و به‌جای اینکه قبل از همه کارها را به‌عهده بگیرید، بگذارید تا دیگر اعضای خانواده برای مشکلات چاره‌ای بیندیشند. قسمتی از دردسر و استرس خانم‌ها مربوط به بخشی است که می‌ترسند کاری از کنترل‌شان خارج شود.
▪ جای همه چیز را در خانه معین کنید
این کار به اعضاء خانواده کمک می‌کند تا هر چیزی را که نیاز دارند راحت پیدا کنند و مهمتر از آن، می‌دانند که هر چیزی را کجا بگذارند تا بعداً کار شما چند برابر نشود.
▪ اضافه‌ها را دور بریزید
می‌توانید نامه‌هایتان را مثلاً در همان حیاط روی در سطل زباله مرتب کنید. در این صورت فقط نامه‌هائی را با خود به داخل خانه می‌آورید که واقعاً مهم هستند و بقیه نامه‌ها را دور می‌ریزید.
▪ برنامه‌ریزی کنید
اول هر هفته راجع به غذائی که می‌خواهید بپزید، خرید از سوپر مارکت و وسایل مورد نیاز بچه‌ها، تصمیم بگیرید و برای کل هفته برنامه‌ریزی کنید.
به مزاحمان گوش نکنید
هنگام کار می‌توانید با همکارانتان قرار بگذارید و علامتی را انتخاب کنید، تا مزاحمتان نشوند. مثلاً عینکتان را بزنید یا از مچ بند استفاده کنید. این یک علامت غیر کلامی ساده است که کمک می‌کند دیگران حریم خصوصی شما را رعایت کنند.
▪ لوازم اضافی در منزل داشته باشید
همیشه برخی اجناس اضافی را در خانه نگه دارید مثل کادوهای کوچک، عروسک، کاغذ کادو در این صورت وقتی فرزندتان به تولد دعوت شد به تقلا و زحمت نمی‌افتید تا کادوئی مناسب تهیه کنید.
▪ پوشه‌های مختلف تهیه کنید
می‌توانید برای قبض‌های مختلف یا حتی کارهای مربوط به بچه‌ها، پوشه تهیه کنید. مثلاً در مورد کلاس‌های مختلف بچه‌ها می‌توانید دو تا کاغذ کوچک بردارید و روی آنها یادداشت کنید. یکی را روی یخچال بگذارید. البته سعی کنید فقط یادداشت کارهای خیلی مهم را نگه دارید.
▪ کیف مخصوص وسایل مورد نیاز تهیه کنید
در واقع اگر سراغ کمد خودتان یا بچه‌ها بروید همیشه لباس و کفش‌هائی پیدا می‌کنید که دیگر نمی‌پوشید.
می‌توانید آخر هر ماه پس از مرتب کردن کمدها این وسایل را درون کیف مخصوص بگذارید و آنها را به افراد نیازمند بدهید.
▪ همین حالا انجامش دهید
اگر همین‌طور که پیش می‌روید کارهایتان را هم انجام دهید هرگز احساس آشفتگی و بی‌نظمی نمی‌کنید.
▪ همه جوراب‌ها را یک رنگ بخرید
در این صورت اگر یک لنگه گم یا سوراخ شد بلافاصله می‌توانید آن را جایگزین کنید.
▪ دیر بله بگویید
هیچ وقت با هیچ کاری به سرعت موافقت نکنید. بهتر است به خود زمان بدهید تا وقت، انرژی و علاقه‌تان را نسبت به کار به‌خصوصی بسنجید.
▪ زنگ تفریح داشته باشید
حتی دور شدن از محیطی که در آن هستید به اندازه ۵ دقیقه می‌تواند ذهنتان را باز کند و راندمان کارتان را بالا ببرد.
▪ کدهای رنگی بگذارید
می‌توانید برای هر یک از اعضای خانواده، حوله، ملحفه، روبالشی و سبد مخصوص لباس‌های کثیف را با رنگ‌های جداگانه بخرید. در این صورت متوجه می‌شوید مثلاً کدامیک بیشتر و سریعتر به خشکشوئی نیاز دارند و بچه‌ها هم متوجه می‌شوند که چه موقع باید لباس‌ها را درن سبد بریزند.
▪ اولویت‌بندی کنید
فهرستی از ۱۰ کار مهم روزانه تهیه کنید، از ۱ تا ۱۰ اولویت‌بندی کنید و آن را روی کامپیوتر جلوی چشم قرار دهید.
▪ از مراکز خرید دوری کنید.
کمپانی یا شرکتی را در نظر بگیرید که لباس‌های آن همیشه مناسب و سایز شما بوده است. سپس از بروشورها یا خرید مستقیم استفاده کنید.


منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد